RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN TINGKATAN 5

SMK SERIAN 2014

Minggu/Tarikh Tema/ Unit Hasil Pembelajaran Cadangan Aktiviti
Minggu 1-2

 

2 –  11 Januari

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Minggu 3 – 4

 

 

 

18 Januari – Maulidur Rasul

 

 

  1. PENCAPAIAN KENDIRI

 

  1. Pendidikan sepanjang hayat untuk pembangunan negara
  • Konsep pendidikan sepanjang hayat
  • Ciri-ciri pendidikan sepanjang hayat
  • Kepentingan pendidikan sepanjang hayat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Perikemanusiaan kearah kesejahteraan negara
  • Empati
  • Menghargai nyawa
  • Menjaga maruah
  • Cinta akan keamanan

 

 

 

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan konsep Pendidikan Sepanjang Hayat untuk pembangunan Negara
  • Menjelaskan ciri-ciri Pendidikan Sepanjang Hayat
  • Menghuraikan kepentingan Pendidikan Sepanjang Hayat untuk pembangunan Negara

Kemahiran Sivik

  • Memanfaatkan ilmu untuk pembangunan Negara
  • Bertindak rasional dalam pelbagai situasi

Nilai Sivik

  • Menghargai kepentingan ilmu

 

 

 

 

 

 

 

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan konsep perikemanusiaan
  • Menghuraikan isu-isu kemanusiaan
  • Menjelaskan kepentingan nilai-nilai perikemanusiaan kepada masyarakat

Kemahiran Sivik

  • Mengamalkan cara hidup berperikemanusiaan
  • Melibatkan diri secara aktif dalam pembentukan masyarakat penyayang

Nilai Sivik

  • Menghargai kesejahteraan negara
 

 

  • Menghasilkan peta minda tentang konsep dan ciri-ciri pendidikan sepanjang hayat
  • Mengadakan sumbang saran langkah-langkah untuk memupuk pembelajaran sepanjang hayat
  • kemahiran pengurusan masa
  • kemahiran berfikir
  • kemahiran membaca
  • kemahiran penggunaan ICT
  • pembelajaran kendiri
  • Mengadakan forum bertajuk “Kepentingan Pendidikan Sepanjang Hayat”
  • Mengumpul keratan akhbar/majalah/ bahan-bahan internet tentang penerokaan ilmu dalam pelbagai bidang oleh individu yang berjaya (contoh: peladang/ usahawan/pemuzik/jurutera)

 

 

 

  • Melakonkan situasi empati berdasarkan kad-kad situasi seperti mangsa kebakaran, banjir dan gempa bumi
  • Mengadakan sumbang saran mengenai isu-isu kemanusiaan yang terdapat dalam klip video, poster dan keratan akhbar
  • Membuat lawatan ke pusat penempatan mangsa bencana dan memberi sumbangan kepada mereka
  • Mengadakan aktiviti perbincangan kumpulan tentang masalah remaja berkaitan dengan isu-isu kemanusiaan (contoh: penderaan dan pembuangan bayi)

 

Minggu  5

 

 (cuti Tahun Baru Cina)

 

PENERANGAN & PERMULAAN PROJEK KHIDMAT MASYARAKAT T5
Minggu 8 – 10

 

 

 

 

  1. HUBUNGAN KEKELUARGAAN
  2. Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat mapan
  • Restu ibubapa/penjaga
  • Kesihatan fizikal dan mental
  • Ilmu keibubapaan
  • Kewangan yang stabil
  • Peraturan perkahwinan mengikut undang-undang negara

 

 

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan persiapan membina keluarga ke arah pembentukan masyarakat mapan
  • Menjelaskan kepentingan mematuhi peraturan perkahwinan mengikut undang-undang negara
  • Menyenaraikan ciri-ciri calon pasangan yang baik
  • Menghuraikan ciri-ciri ibu bapa yang cemerlang

Kemahiran Sivik

  • Mengamalkan pengurusan kewangan keluarga yang cekap
  • Melengkapkan diri dari segi fizikal dan mental untuk membina keluarga bahagia

Nilai Sivik

  • Bertanggungjawab terhadap keluarga
  • Menghargai restu ibu bapa / penjaga

 

 

 

  • Mengadakan perbahasan bertajuk “Restu Ibu bapa Penting Dalam Membina Keluarga Bahagia”
  • Menghasilkan peta minda berkaitan kepentingan sesebuah keluarga bahagia
  • Mengumpul maklumat tentang institusi yang berkaitan dengan perkahwinan/ kekeluargaan
  • Mengadakan ceramah tentang “Membina Keluarga Yang Cemerlang”
  • Mengadakan pelbagai aktiviti lakonan/ perbincangan/main peranan dengan mengaplikasikan ilmu keibubapaan bagi mengatasi konflik keluarga

 

Minggu 11 – 12

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. HIDUP BERMASYARAKAT

 

  1. Sumbangan terhadap pembangunan masyarakat melalui penglibatan aktif dalam aktiviti kemasyarakatan
  • Individu
  • Agensi kerajaan
  • Badan bukan
  • kerajaan (NGO)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pengetahuan Sivik

  • Mengenal pasti agensi kerajaan dan NGO yang berkhidmat kepada masyarakat
  • Menerangkan kepentingan penglibatan aktif individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  • Menyatakan bentuk sumbangan yang boleh diberikan oleh individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  • Memberi cadangan dan teguran yang membina kepada agensi kerajaan dalam pembangunan masyarakat
  • Mewujudkan perkongsian pintar dengan pelbagai agensi kerajaan dan NGO dalam aktiviti kemasyarakatan kepada golongan yang memerlukan

Kemahiran Sivik

  • Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan melalui agensi-agensi kerajaan dan NGO

Nilai Sivik

  • Gembira dapat memberi sumbangan kepada anggota masyarakat yang memerlukan
  • Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa

 

 

 

  • Mencari maklumat daripada pelbagai sumber tentang peranan agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan
  • Menyediakan kertas cadangan untuk menjalankan aktiviti kemasyarakatan seperti membantu mangsa bencana alam, gotong-royong dan menjaga keselamatan awam
  • Melawat dan memberi khidmat masyarakat kepada rumah kebajikan seperti Rumah Orang Tua/Orang Kurang Upaya/Anak Yatim
  • Merancang dan mencadangkan aktiviti pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar yang boleh dijalankan bersama agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan
  • Mengutus surat kepada agensi kerajaan bagi penambahbaikan mutu perkhidmatan kepada masyarakat
  • Menjemput wakil agensi kerajaan atau badan bukan kerajaan untuk memberi ceramah tentang “Keperluan Sumbangan Golongan Remaja dalam Pembangunan Khidmat Masyarakat”
  • Mendokumentasikan aktiviti kemasyarakatan(foto/keratan akhbar)

 

Minggu 13 CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1

24/3/14-30/03/14

Minggu 14 -15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA

 

  1. Sumbangan pelbagai pihak terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Individu
  • Agensi kerajaan
  • Badan bukan kerajaan(NGO)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pengetahuan Sivik

  • Menyenaraikan agensi kerajaan dan NGO yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan NGO terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
  • Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak

Nilai Sivik

  • Bangga dengan keunikan warisan budaya Malaysia
  • Mengaprisiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia.
 

 

 

  • Menghasilkan brosur berkaitan aktiviti pelbagai pihak dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia
  • Meraikan sambutan hari perayaan sesuatu kaum di kelas/sekolah
  • Program 10 minit di perhimpunan sekolah bertemakan “Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia”(contoh: seni mempertahankan diri, pakaian tradisional, nyanyian, tarian)
  • Mengadakan forum bagi membincangkan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia
  • Mencipta cogan kata yang bertemakan “Pengekalan Warisan Budaya Malaysia”

 

 

 

 

Minggu 16 – 17

 

 

 

 

 

  1. Mempromosikan warisan budaya Malaysia di dalam dan di luar negara
  • Duta kecil
  • Media cetak
  • Media elektronik

 

 

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan cara-cara mempromosikan warisan budaya Malaysia di dalam dan luar Negara
  • Menjelaskan peranan duta kecil dalam mempromosikan warisan budaya Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Melibatkan diri dalam mempromosikan warisan budaya Malaysia melalui media cetak dan elektronik
  • Memberi sokongan terhadap usaha mempromosikan warisan budaya Malaysia

Nilai Sivik

  • Menghargai segala usaha mempromosikan warisan budaya Malaysia
 

  • Mengadakan pameran untuk  mempromosikan warisan budaya Malaysia
  • Menghasilkan bulletin / poster warisan budaya Malaysia
  • Membina laman web berkaitan budaya Malaysia
  • Menrumuskan tayangan video tentang warisan budaya Malaysia
  • Menghantar e-mel / surat kepada rakan di dalam atau luar Negara untuk memperkenalkan warisan budaya Malaysia
  • Main peranan sebagai duta kecil bagi  mempromosikan warisan budaya Malaysia kepada kaum lain / pelancong
  • Mengundang individu yang mempunyai kemahiran tentang warisan budaya Malaysia (contoh : batik, tembikar, kraftangan, bahasa beradat, dondang sayang, “kollam”, tanglong)
Minggu 18 – 19 PEMBENTANGAN & PENGHANTARAN FOLIO PROJEK KHIDMAT MASYARAKAT
Minggu 20 – 22 PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN 
Minggu 23 – 24 CUTI PERTENGAHAN TAHUN (25 Mei – 9 Jun)
Minggu 25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Minggu 26

Karnival Sukan

 

 

Minggu 27 -29

 

 

  1. MALAYSIA NEGARA BERDAULAT

 

  1. Mengekalkan kedaulatan negara
  • Rukun Negara

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Melengkapkan diri untuk mewarisi negara
  • Jati Diri
  • Ilmu
  • Kemahiran
  • Kerohanian
  • Nilai murni

 

 

 

 

Pengetahuan Sivik

  • Menghuraikan konsep Negara berdaulat
  • Menjelaskan prinsip-prinsip Rukun Negara dalam mengekalkan kedaulatan negara

Kemahiran Sivik

  • Mengamalkan prinsip-prinsip Rukun Negara
  • Melibatkan diri dalam usaha untuk memelihara dan mengekalkan kedaulatan negara

Nilai Sivik

  • Bersyukur dengan kemakmuran dan kesejahteraan Negara
  • Menunjukkan perasaan bangga dan taat setia kepada negara

 

 

 

 

 

 

 

 

Pengetahuan Sivik

  • Menghuraikan ciri-ciri warganegara yang bertanggungjawab untuk menjadi pewaris Negara
  • Menjelaskan usaha untuk melengkapkan diri bagi mewarisi negara

Kemahiran Sivik

  • Mengamalkan ciri-ciri pewaris Negara yang bertanggungjawab

Nilai Sivik

  • Menghayati kesedaran sivik dan kewarganegaraan untuk melengkapkan diri sebagai warganegara yang sempurna

 

 

 

  • Menemuramah anggota keluarga atau warga sekolah tentang prinsip Rukun Negara
  • Mencipta dan mendeklamasikan puisi yang bertemakan “Malaysia Negara Berdaulat”
  • Berbincang tentang kepentingan mengamalkan prinsip-prinsip Rukun Negara
  • Mengadakan aktiviti mencari maklumat tentang amalan prinsip-prinsip Rukun Negara oleh warganegara yang bertanggungjawab
  • Menunjukkan cara-cara / usaha-usaha memelihara dan mengekalkan kedaulatan Negara dengan menggunakan kaedah Theory of Constraints (TOC)
  • Mengadakan pertandingan  nyanyian lagu-lagu patriotik

 

 

 

 

 

  • Mengadakan pidato bertajuk “Warganegara Malaysia Yang Unggul”
  • Melengkapkan borang pengurusan grafik tentang ciri-ciri pewaris Negara
  • Menghasilkan buku skrap tentang amalan nilai-nilai murni warganegara Malaysia
  • Mencari maklumat melalui internet tentang pelbagai kemahiran yang diperlukan sebagai seorang pewaris Negara dan melaporkan dalam kelas
Minggu 30 -31

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Minggu 32 – 33

 

Cuti Hari Raya

31

 

Minggu 34 -35

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. CABARAN MASA DEPAN

 

  1. Menjana pembangunan Negara
  • Politik
  • Ekonomi
  • Sosial

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Menangani cabaran globalisasi
  • Hubungan serantau dan dunia
  • Saingan serantau dan dunia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Mengekalkan dan meningkatkan pengiktirafan dunia terhadap Negara
  • Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pelbagai bidang

 

 

 

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan faktor-faktor yang boleh menjana pembangunan Negara
  • Menyenaraikan cabaran warganegara dalam bidang politik, ekonomi dan sosial
  • Memberi sumbangan untuk menjana pembangunan Negara dalam bidang politik, ekonomi dan sosial

Kemahiran Sivik

  • Bertindak proaktif dalam menghadapi pelbagai cabaran dalam menjana pembangunan Negara
  • Cekal menghadapi cabaran dalam menjana pembangunan negara

Nilai Sivik

  • Saling membantu dan bekerjasama dalam menjana pembangunan negara

 

 

 

 

 

 

 

Pengetahuan Sivik

  • Menjelaskan konsep globalisasi
  • Menyatakan cabaran globalisasi serantau dan dunia
  • Menyenaraikan cara-cara menangani cabaran globalisasi
  • Menghuraikan kepentingan hubungan serantau dan dunia dalam menangani cabaran globalisasi

Kemahiran Sivik

  • Mengambil tindakan yang rasional untuk menangani saingan serantau dan dunia
  • Melengkapkan diri bagi menghadapi saingan serantau dan dunia

Nilai Sivik

  • Cinta dan sanggup berkorban untuk Negara

 

 

 

Pengetahuan Sivik

  • Memberikan contoh-contoh pusat kecemerlangan di Malaysia
  • Menyatakan langkah-langkah yang boleh diambil bagi meningkatkan status Negara sebagai pusat kecemerlangan pelbagai bidang

Kemahiran Sivik

  • Melibatkan diri dalam usaha meningkatkan pengiktirafan dunia terhadap Negara
  • Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara dalam mengekalkan imej baik Negara di mata dunia

Nilai Sivik

  • Bekerjasama untuk menjadikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pelbagai bidang

 

 

 

 

  • Berbincang tentang faktor-faktor yang menjana pembangunan Negara
  • Menghasilkan folio tentang individu-individu yang berjaya dalam bidang politik, ekonomi dan sosial
  • Perbahasan ala parlimen yang bertemakan “Cabaran Masa Depan Dalam Pembangunan Negara”
  • Melakar dan mempersembahkan ilustrasi reka cipta barangan buatan Malaysia untuk masa depan
  • Menyediakan kertas cadangan tentang peranan dan tanggungjawab remaja dalam menjana pembangunan negara

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Syarahan bertajuk “Malaysia dan Cabaran Masa Depan”
  • Mengadakan kuiz / teka silang kata mengenai cabaran globalisasi
  • Melayari laman web untuk mendapatkan maklumat tantang isu-isu serantau / dunia dan mempamerkan dalam kelas
  • Menghasilkan artikel untuk akhbar tempatan tentang isu serantau dan dunia
  • Main peranan sebagai wakil Negara yang memberi ucapan menyatakan pendirian Malaysia tentang isu-isu antarabangsa di Persidangan Pertubuhan Bngsa-bangsa Bersatu

 

 

 

 

 

 

  • Menyediakan esei bertajuk “Malaysia sebagai Pusat Kecemerlangan Pelbagai Bidang”
  • Mengadakan lawatan sambil belajar ke pusat / tempat / institusi kecemerlangan Negara
  • Menghasilkan “Fail Tegak” yang mengandungi maklumat berkaitan pusat kecemerlangan dalam pelbagai bidang di Malaysia
  • Menghasilkan iklan untuk mempromosikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pelbagai bidang
PERCUBAAN Minggu 36 dan Minggu 37

*perubahan tertakluk kepada takwim dan keperluan semasa