MINGGU 7 ( 10/02/14-16/02/14 )
Hari : Isnin
Tarikh : 10 Februari 2014
Mata Pelajaran | Pendidikan Moral |
Kelas | 5K3 |
Masa | 8.15-9.25 |
Tajuk Utama | Bidang 1: Perkembangan Diri |
Tajuk Khas | Unit 9:Masyarakat prihatin kampung ceria
Nilai 9:Kasih sayang |
Objektif | 1.mengenalpasti kata kunci nilai
2.menyenaraikan ciri-ciri tingkahlaku yang menunjukkan kasih sayang terhadap kampung 3.mengenalpasti kepentingan mengamalkan nilai agar pelajar tahu menghargai alam sekitar |
ABM | Buku teks,buku rujukan |
Aktiviti | Penerangan, perbincangan |
KBKK | Mengenalpasti,menyenaraikan,mengelaskan |
Nilai Murni | Sistematik,peka,teliti dan fokus |
Refleksi | 80% pelajar dapat mengenalpasti kepentingan menjaga alam sekitar kerana kasih sayang terhadap kawasan kampung |
Mata Pelajaran | Pendidikan Moral |
Kelas | 5K7 |
Masa | 9.45-10.55 |
Tajuk Utama | Bidang 1: Perkembangan Diri |
Tajuk Khas | Unit 9:Masyarakat prihatin kampung ceria
Nilai 9:Kasih sayang |
Objektif | 1.mengenalpasti kata kunci nilai
2.menyenaraikan ciri-ciri tingkahlaku yang menunjukkan kasih sayang terhadap kampung 3.mengenalpasti kepentingan mengamalkan nilai agar pelajar tahu menghargai alam sekitar |
ABM | Buku teks,buku rujukan |
Aktiviti | Penerangan, perbincangan |
KBKK | Mengenalpasti,menyenaraikan,mengelaskan |
Nilai Murni | Sistematik,peka,teliti dan fokus |
Refleksi | 70% pelajar dapat mengenalpasti kepentingan menjaga alam sekitar kerana kasih sayang terhadap kawasan kampung |
Mata Pelajaran | Pendidikan Moral |
Kelas | 5S1 |
Masa | 12.05-12.40 |
Tajuk Utama | Bidang 1: Perkembangan Diri |
Tajuk Khas | Unit 9:Masyarakat prihatin kampung ceria
Nilai 9:Kasih sayang |
Objektif | 1.mengenalpasti kata kunci nilai
2.menyenaraikan ciri-ciri tingkahlaku yang menunjukkan kasih sayang terhadap kampung 3.mengenalpasti kepentingan mengamalkan nilai agar pelajar tahu menghargai alam sekitar |
ABM | Buku teks,buku rujukan |
Aktiviti | Penerangan, perbincangan |
KBKK | Mengenalpasti,menyenaraikan,mengelaskan |
Nilai Murni | Sistematik,peka,teliti dan fokus |
Refleksi | 90% pelajar dapat mengenalpasti kepentingan menjaga alam sekitar kerana kasih sayang terhadap kawasan kampung |
Hari : Selasa
Tarikh :11 Februari 2014
Mata Pelajaran | Pendidikan Sivik dan kewarganegaraan |
Kelas | 5K3 |
Masa | 8.15-9.25 |
Tema | Tema 1: Pencapaian kendiri |
Unit | Unit 2:Perikemanusiaan ke arah kesejahteraan negara |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
i)menyenaraikan cirri-ciri dan sifat perikemanusiaan ii)mengenalpasti cara-cara mengamalkan hidup perikemanusiaan iii)menjelaskan kepentingan mengamalkan sikap perikemanusiaan bagi memastikan manusia sejahtera dan harmoni |
Perkembangan Aktiviti | 1)membaca teks dan menerangkan
2)menghuraikan kepentingan mengamalkan sikap perikemanusiaan 3)mengenalpasti tindakan-tindakan yang menunjukkan belas kasihan |
KBKK | Menjelaskan, Menghurai, Menyenarai, |
Nilai | Kerjasama, Toleransi |
ABBM | Buku teks PSK T5 |
Refleksi | 70% pelajar dapat mengenalpasti kepentingan sikap prihatin,kasih sayang dan simpati dalam membentuk masyarakat penyayang |
Mata Pelajaran | Ekonomi Rumah Tangga |
Kelas | 5K3 |
Masa | 10.55-12.05 |
Tajuk Utama | Bab 3 : Proses Penyerapan ( Ujian Minda ) |
Objektif | 1.mengenalpasti organ-organ yang terlibat dalam penyerapan nutrien dalam makanan
2.menyenaraikan nutrient-nutrien yang diserap ke dalam lakteal dan kapilari darah 3.membezakan proses penyarapan yang berlaku di jejudum dan illeum |
ABM | Buku teks,buku rujukan |
Aktiviti | Penerangan, perbincangan |
KBKK | Mengenalpasti,menyenaraikan |
Nilai Murni | Sistematik,peka,teliti dan fokus |
Refleksi | 80% pelajar dapat mengenalpasti nama-nama nutrien yang diserap di kapilari darah dan lakteal |
Hari : Rabu
Tarikh : 12 Februari 2014
Mata Pelajaran | Pendidikan Moral |
Kelas | 5S1 |
Masa | 8.15-9.25 pagi |
Tajuk Utama | Bidang 1: Perkembangan diri |
Tajuk Khas | Unit 10: Amalan keadilan menjamin kesejahteraan
Nilai 10: Keadilan |
Objektif | 1.mengenalpasti kata kunci nilai
2.menyenaraikan ciri-ciri tingkahlaku yang menunjukkan sikap adil dan saksama dalam sesuatu kes 3.mengenalpasti kepentingan mengamalkan nilai adil dalam pentadbiran kerajaan dan masyarakat |
ABM | Buku teks,buku rujukan |
Aktiviti | Penerangan, perbincangan |
KBKK | Mengenalpasti,menyenaraikan,mengelaskan |
Nilai Murni | Sistematik,peka,teliti dan fokus |
Refleksi | 90% pelajar dapat mengenalpasti punca penyelesaian sesuatu masalah dalam pentadbiran adalah melalui amalan nilai keadilan |
Mata Pelajaran | Ekonomi Rumah Tangga |
Kelas | 4K4 |
Masa | 11.30-12.40 |
Tajuk Utama | Bab 7:Kajian Fabrik
Gentian asli: Kapas dan Linen |
Objektif | 1.mengenalpasti jenis-jenis gentian asli dan gentian buatan
2.membezakan ciri-ciri gentian asli kapas dan gentian asli linen 3.menyenaraikan contoh-contoh gentian kapas dan linen |
ABM | Buku teks,buku rujukan |
Aktiviti | Penerangan, perbincangan |
KBKK | Mengenalpasti,membezakan,menyenaraikan, |
Nilai Murni | Sistematik,peka,teliti dan fokus |
Refleksi | 90% pelajar dapat mengenalpasti persamaan dan perbezaan cirri fabric kapas dan linen |
Hari : Khamis
Tarikh : 13 Februari 2014
Mata Pelajaran | Pendidikan Moral |
Kelas | 5k7 |
Masa | 8.15-9.25 pagi |
Tajuk Utama | Bidang 1: Perkembangan diri |
Tajuk Khas | Unit 10: Amalan keadilan menjamin kesejahteraan
Nilai 10: Keadilan |
Objektif | 1.mengenalpasti kata kunci nilai
2.menyenaraikan ciri-ciri tingkahlaku yang menunjukkan sikap adil dan saksama dalam sesuatu kes 3.mengenalpasti kepentingan mengamalkan nilai adil dalam pentadbiran kerajaan dan masyarakat |
ABM | Buku teks,buku rujukan |
Aktiviti | Penerangan, perbincangan |
KBKK | Mengenalpasti,menyenaraikan,mengelaskan |
Nilai Murni | Sistematik,peka,teliti dan fokus |
Refleksi | 70% pelajar dapat mengenalpasti punca penyelesaian sesuatu masalah dalam pentadbiran adalah melalui amalan nilai keadilan |
Mata Pelajaran | Ekonomi Rumah Tangga |
Kelas | 5k3 |
Masa | 10.20-11.30 |
Tajuk Utama | Bab 1 : Makanan dan pemakanan
Bab 3 : Proses pencernaan dan penyerapan |
Objektif | 1.mengenalpasti faktor yang mempengaruhi keperluan nutrien individu
2.menyenaraikan organ-organ yang terlibat dalam pencernaan dan penyerapan 3.mengenalpasti fungsi-fungsi setiap enzim yang dirembes dalam organ pencernaan bagi membantu proses pencernaan 4.membezakan nutrien yang diserap di kapilari darah dan lacteal di dalam ileum |
ABM | Buku teks,buku rujukan |
Aktiviti | Penerangan, perbincangan |
KBKK | Mengenalpasti,menyenaraikan,membezakan |
Nilai Murni | Sistematik,peka,teliti dan fokus |
Refleksi | 70 % pelajar dapat mengenalpasti fungsi-fungsi enzim yang terlibat dalam pencernaan protein,karbohidrat dan lemak di mulut,perut.luar usus kecil dan dalam usus kecil serta mengkelaskan nutrient yang diserap di kapilari darah dan lakteal |
Hari : Jumaat
Tarikh : 14 Februari 2014
Mata Pelajaran | Pendidikan Moral |
Kelas | 5k3 |
Masa | 8.15-9.25pagi |
Tajuk Utama | Bidang 1:Perkembangan diri |
Tajuk Khas | Unit 10: Amalan keadilan menjamin kesejahteraan
Nilai 10: Keadilan |
Objektif | 1.mengenalpasti kata kunci nilai
2.menyenaraikan ciri-ciri tingkahlaku yang menunjukkan sikap adil dan saksama dalam sesuatu kes 3.mengenalpasti kepentingan mengamalkan nilai adil dalam pentadbiran kerajaan dan masyarakat |
ABM | Buku teks,buku rujukan |
Aktiviti | Penerangan, perbincangan |
KBKK | Mengenalpasti,menyenaraikan,mengelaskan |
Nilai Murni | Sistematik,peka,teliti dan fokus |
Refleksi | 80% pelajar dapat mengenalpasti punca penyelesaian sesuatu masalah dalam pentadbiran adalah melalui amalan nilai keadilan |
Mata Pelajaran | Ekonomi Rumah Tangga |
Kelas | 4K4 |
Masa | 9.40-10.40 pagi |
Tajuk Utama | Bab 7 : Kajian fabrik
Gentian asli : sutera dan linen |
Objektif | 1.mengenalpasti ciri-ciri sutera dan linen
2.menyenaraikan contoh-contoh fabrik sutera dan benang sayat 3.membezakan kelemahan dan kebaikan ciri-ciri fabrik sutera dan benang sayat |
ABM | Buku teks,buku rujukan |
Aktiviti | Penerangan, perbincangan |
KBKK | Mengenalpasti,menyenaraikan |
Nilai Murni | Sistematik,peka,teliti dan fokus |
Refleksi | 80 % pelajar dapat mengenalpasti dan membezakan ciri-ciri sutera dan benang sayat |