MINGGU 4 ( 20/01/14-25/01/14 )

Hari : Isnin

Tarikh : 20 Januari 2014

Mata Pelajaran Pendidikan Moral
Kelas 5K3
Masa 8.15-9.25
Tajuk Utama Bidang 1: Perkembangan Diri
Tajuk Khas Unit 5 : Harimau mati meninggalkan belang,manusia mati meninggalkan nama

Nilai 5 : Hemah tinggi

Objektif 1.mengenalpasti kata kunci nilai

2.menyenaraikan tingkahlaku yang berhemah tinggi

3.menghuraikan kebaikan orang yang berhemah membawa kesejahteraan dan mengelakkan pertelingkahan serta pergaduhan

ABM Buku teks,buku rujukan
Aktiviti Penerangan, perbincangan
KBKK Mengenalpasti,menyenaraikan,mengelaskan
Nilai Murni Sistematik,peka,teliti dan fokus
Refleksi 90 % pelajar dapat mengenalpasti tingkahlaku yang menunjukkan sikap hemah tinggi

 

Mata Pelajaran Pendidikan Moral
Kelas 5K7
Masa 9.45-10.55
Tajuk Utama Bidang 1: Perkembangan Diri
Tajuk Khas Unit 5 : Harimau mati meninggalkan belang,manusia mati meninggalkan nama

Nilai 5 : Hemah tinggi

Objektif 1.mengenalpasti kata kunci nilai

2.menyenaraikan tingkahlaku yang berhemah tinggi

3.menghuraikan kebaikan orang yang berhemah membawa kesejahteraan dan mengelakkan pertelingkahan serta pergaduhan

ABM Buku teks,buku rujukan
Aktiviti Penerangan, perbincangan
KBKK Mengenalpasti,menyenaraikan,mengelaskan
Nilai Murni Sistematik,peka,teliti dan fokus
Refleksi 70 % pelajar dapat mengenalpasti tingkahlaku yang menunjukkan sikap hemah tinggi

 

Mata Pelajaran Pendidikan Moral
Kelas 5S1
Masa 12.05-12.40 pagi
Tajuk Utama Bidang 1: Perkembangan Diri
Tajuk Khas Unit 5 : Harimau mati meninggalkan belang,manusia mati meninggalkan nama

Nilai 5 : Hemah tinggi

Objektif 1.mengenalpasti kata kunci nilai

2.menyenaraikan tingkahlaku yang berhemah tinggi

3.menghuraikan kebaikan orang yang berhemah membawa kesejahteraan dan mengelakkan pertelingkahan serta pergaduhan

ABM Buku teks,buku rujukan
Aktiviti Penerangan, perbincangan
KBKK Mengenalpasti,menyenaraikan,mengelaskan
Nilai Murni Sistematik,peka,teliti dan fokus
Refleksi 90 % pelajar dapat mengenalpasti tingkahlaku yang menunjukkan sikap hemah tinggi

 

Hari     : Selasa

Tarikh : 21 Januari 2014

Mata Pelajaran Pendidikan Sivik dan kewarganegaraan
Kelas 5K3
Masa 8.15-9.25
Tema Tema 1: Pencapaian kendiri
Unit Unit 1 : Aktiviti 1A,1B dan 1C
Hasil Pembelajaran Pada akhir unit ini, pelajar dapat :

i)menyenaraikan ciri-ciri pendidikan sepanjang hayat

ii)mengenalpasti program-program dan bantuan kerajaan dalam membentuk masyarakat yang berilmu

iii)menjelaskan kepentingan pengurusan masa,kemahiran berfikir,kemahiran membaca,kemahiran penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi serta pembelajaran kendiri adalah langkah-langkah kea rah pendidikan sepanjang hayat

Perkembangan Aktiviti 1)membaca teks dan menerangkan

2)menghuraikan kepentingan sepanjag hayat

3)mengenalpasti langkah-langkah ke arah pendidikan sepanjang hayat

KBKK Menjelaskan,  Menghurai, Menyenarai,
Nilai Kerjasama, Toleransi
ABBM Buku teks PSK T5
Refleksi 70% pelajar dapat memberikan ciri-ciri pendidikan sepanjang hayat

 

Mata Pelajaran Ekonomi Rumah Tangga
Kelas 5K3
Masa  10.55-12.05
Tajuk Utama Bab 3: pencernaan dan penyerapan

( Pencernaan di dalam mulut dan perut)

Objektif 1.mengenalpasti organ-organ yang membantu dalam pencernaan di mulut dan perut

2.menyenaraikan enzim-enzim yang bertindak dalam pemecahan karbohidrat dan protein.

3.menyenaraikan kelenjar dan horman uang dikeluarkan di dalam perut dalam membantu pemecahan protein

4.mengenalpasti maksud peristalsis,kim dan bolus

5.menyenaraikan fungsi air liur yang dirembes oleh kelenjar-kelenjar air liur

ABM Buku teks,buku rujukan
Aktiviti Penerangan, perbincangan
KBKK Mengenalpasti,menyenaraikan
Nilai Murni Sistematik,peka,teliti dan fokus
Refleksi 90%  pelajar dapat mengenalpasti cara pemecahan karbohidrat dan protein dalam mulut dan perut

 

Hari      : Rabu

Tarikh  : 22 Januari 2014

Mata Pelajaran Pendidikan Moral
Kelas 5S1
Masa 8.15-9.25 pagi
Tajuk Utama Bidang 1: Perkembangan diri
Tajuk Khas Unit 5:Aktiviti 5A,5B dan 5C

Nilai 5: Hemah Tinggi

Objektif 1.mengenalpasti kata kunci nilai

2.menyenaraikan ciri-ciri peribadi tokoh seperti Tunku Abdul Rahman,Tun Abdul Razak dan Ibu Teresa

3.mengenalpasti tingkahlaku peribadi yang mulia boleh menjamin kesejahteraan dan mengelakkan prasangka serta pertelingkahan

ABM Buku teks,buku rujukan
Aktiviti Penerangan, perbincangan
KBKK Mengenalpasti,menyenaraikan,mengelaskan
Nilai Murni Sistematik,peka,teliti dan fokus
Refleksi 90% pelajar dapat mengenalpasti kesan-kesan yang positif jika pelajar meneladani sikap-sikap dan amalan mulia para tokoh kebangsaan

 

 

Mata Pelajaran Ekonomi Rumah Tangga
Kelas 4K4
Masa  11.30-12.40
Tajuk Utama Bab 1:makanan dan pemakanan ( Vitamin )

( Jenis Vitamin Larut lemak dan vitamin larut air )

Objektif 1.mengenalpasti fungsi-fungsi vitamin larut lemak

2.membezakan kesan kekurangan dan kesan berlebihan vitamin larut lemak

3.menyenaraikan sumber vitamin larut lemak

ABM Buku teks,buku rujukan
Aktiviti Penerangan, perbincangan
KBKK Mengenalpasti,membezakan,menyenaraikan,
Nilai Murni Sistematik,peka,teliti dan fokus
Refleksi 90%  pelajar dapat mengenalpasti fungsi vitamin larut lemak dan kesan kekurangan serta sumber-sumbernya

 

Hari      :  Khamis

Tarikh  : 23 Januari 2014

Mata Pelajaran Pendidikan Moral
Kelas 5k7
Masa 8.15-9.25pagi
Tajuk Utama Bidang 1: Perkembangan diri
Tajuk Khas Unit 5:Aktiviti 5A,5B dan 5C

Nilai 5: Hemah Tinggi

Objektif 1.mengenalpasti kata kunci nilai

2.menyenaraikan ciri-ciri peribadi tokoh seperti Tunku Abdul Rahman,Tun Abdul Razak dan Ibu Teresa

3.mengenalpasti tingkahlaku peribadi yang mulia boleh menjamin kesejahteraan dan mengelakkan prasangka serta pertelingkahan

ABM Buku teks,buku rujukan
Aktiviti Penerangan, perbincangan
KBKK Mengenalpasti,menyenaraikan,mengelaskan
Nilai Murni Sistematik,peka,teliti dan fokus
Refleksi 70% pelajar dapat mengenalpasti kesan-kesan yang positif jika pelajar meneladani sikap-sikap dan amalan mulia para tokoh kebangsaan

 

Mata Pelajaran Ekonomi Rumah Tangga
Kelas 5k3
Masa 10.20-11.30
Tajuk Utama Bab 3: Pencernaan dan penyerapan

( Dalam usus kecil dan Luar usus kecil)

Objektif 1.mengenalpasti tindakbalas kimia yang berlaku di dalam usus kecil

2.menyenaraikan organ-organ yang membantu dalam proses pencernaan di dalam usus kecil

3.mengenalpasti fungsi enzim-enzim yang terlibat dalam proses pencernaan yang berlaku di dalam usus kecil

ABM Buku teks,buku rujukan
Aktiviti Penerangan, perbincangan
KBKK Mengenalpasti,menyenaraikan
Nilai Murni Sistematik,peka,teliti dan fokus
Refleksi 80 % pelajar dapat mengenalpasti enzim-enzim yang terlibat dalam proses pencernaan di luar usus kecil

 

Hari     : Jumaat

Tarikh : 24 Januari 2014

Mata Pelajaran Pendidikan Moral
Kelas 5k3
Masa 8.15-9.25pagi
Tajuk Utama Bidang 1:Perkembangan diri
Tajuk Khas Unit 5:Aktiviti 5A,5B dan 5C

Nilai 5: Hemah Tinggi

Objektif 1.mengenalpasti kata kunci nilai

2.menyenaraikan ciri-ciri peribadi tokoh seperti Tunku Abdul Rahman,Tun Abdul Razak dan Ibu Teresa

3.mengenalpasti tingkahlaku peribadi yang mulia boleh menjamin kesejahteraan dan mengelakkan prasangka serta pertelingkahan

ABM Buku teks,buku rujukan
Aktiviti Penerangan, perbincangan
KBKK Mengenalpasti,menyenaraikan,mengelaskan
Nilai Murni Sistematik,peka,teliti dan fokus
Refleksi 70% pelajar dapat mengenalpasti kesan-kesan yang positif jika pelajar meneladani sikap-sikap dan amalan mulia para tokoh kebangsaan

 

 

 

Mata Pelajaran Ekonomi Rumah Tangga
Kelas 4K4
Masa 9.40-10.40 pagi
Tajuk Utama Bab 1:makanan dan pemakanan

( Nutrien: Vitamin larut air )

Objektif 1.mengenalpasti jenis vitamin larut air

2.menyenaraikan sumber,kesan kekurangan dan  fungsinya setiap vitamin larut air

ABM Buku teks,buku rujukan
Aktiviti Penerangan, perbincangan
KBKK Mengenalpasti,menyenaraikan
Nilai Murni Sistematik,peka,teliti dan fokus
Refleksi 80 % pelajar dapat mengenalpasti jenis vitamin larut air dan kepentingan setiapnya dalam kesihatan

 

Hari     : Sabtu

Tarikh : 25 Januari 2014

Mata Pelajaran Pendidikan Moral
Kelas 5K3
Masa 8.05-9.05
Tajuk Utama Bidang 1: Perkembangan Diri
Tajuk Khas Unit 6 : Toleransi menjamin kesejahteraan masyarakat

Nilai 6 : Toleransi

Objektif 1.mengenalpasti kata kunci nilai

2.menyenaraikan kepentingan mengamalkan sikap bertolakansur serta melaksanakan dasar-dasar kerajaan dalam membangunkan negara

3.menghuraikan matlamat dasar pembangunan nasional kerajaan

ABM Buku teks,buku rujukan
Aktiviti Penerangan, perbincangan
KBKK Mengenalpasti,menyenaraikan,menghuraikan
Nilai Murni Sistematik,peka,teliti dan fokus
Refleksi 80 % pelajar dapat mengenalpasti program-program kerajaan dalam membentuk negara maju dan harmoni

 

Mata Pelajaran Pendidikan Moral
Kelas 5K7
Masa 9.15-10.15
Tajuk Utama Bidang 1: Perkembangan Diri
Tajuk Khas Unit 6 : Toleransi menjamin kesejahteraan masyarakat

Nilai 6 : Toleransi

Objektif 1.mengenalpasti kata kunci nilai

2.menyenaraikan kepentingan mengamalkan sikap tpleransi serta melaksanakan program dan dasar kerajaan untuk menjadi negara maju dan aman

3.menghuraikan matlamat dasar pembangunan nasional kerajaan

ABM Buku teks,buku rujukan
Aktiviti Penerangan, perbincangan
KBKK Mengenalpasti,menyenaraikan,menghuraikan
Nilai Murni Sistematik,peka,teliti dan fokus
Refleksi 70 % pelajar dapat mengenalpasti program-program kerajaan dalam membentuk masyarakat yang saling menghormati dan maju dalam semua bidang

 

 

Mata Pelajaran Pendidikan Moral
Kelas 5S1
Masa 11.15-11.45
Tajuk Utama Bidang 1: Perkembangan Diri
Tajuk Khas Unit 6 : Toleransi menjamin kesejahteraan masyarakat

Nilai 6 : Toleransi

Objektif 1.mengenalpasti kata kunci nilai

2.menyenaraikan kepentingan mengamalkan sikap bertolakansur serta melaksanakan dasar-dasar kerajaan dalam membangunkan negara

3.menghuraikan matlamat dasar pembangunan nasional kerajaan

ABM Buku teks,buku rujukan
Aktiviti Penerangan, perbincangan
KBKK Mengenalpasti,menyenaraikan,menghuraikan
Nilai Murni Sistematik,peka,teliti dan fokus
Refleksi 90 % pelajar dapat mengenalpasti program-program dan dasar kerajaan dilaksanakan kepada rakyat agar rakyat bersatu dan mapu bersaing dengan negara luar